Ο Magic Alex έγινε η αιτία για τη ρήξη στις σχέσεις του George Martin και των Beatles.

Το τελευταίο μέρος της καριέρας των Beatles χαρακτηρίστηκε από πρωτοποριακούς πειραματισμούς και καινοτομίες, σε μία σημαντική απόκλιση από τις ερωτικές pop-rock ρίζες των Fab Four.

Για ένα συγκρότημα με τόσο έντονη δημοτικότητα, η απόφαση των Beatles να εγκαταλείψουν τις ζωντανές εμφανίσεις και να κλειστούν σε στούντιο ήταν ανήκουστη και απίστευτα θαρραλέα.

Ωστόσο, πρέπει να θυμόμαστε ότι η εφευρετική ιδιοφυΐα των Beatles δεν περιοριζόταν στα τέσσερα μέλη του συγκροτήματος. Είχαν μία ολόκληρη ομάδα ανθρώπων που εργάζονταν για να πετύχουν αυτό το τολμηρό νέο όραμα για την pop μουσική.

Ο παραγωγός George Martin ήταν μία βασική φυσιογνωμία σε αυτήν την ομάδα.

Διάσημος για τις διάφορες καινοτομίες του στο στούντιο, ο George Martin ήταν μαζί με τους Beatles από τις πρώτες κιόλας ημέρες τους και έτσι ήταν αποτελεσματικός σμιλεύοντας τον ήχο τους.

Επιπλέον, η καινοτόμος προσέγγισή του στην παραγωγή και την ηχοληψία μουσικής ήταν καθοριστική για να μπορέσουν οι Beatles να εξελιχθούν και να δημιουργήσουν ποικίλους και πρωτοποριακούς ήχους σε άλμπουμ όπως το «Revolver» και το «Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band».

Καθώς οι Beatles γινόταν ολοένα και πιο δημοφιλές, όμως, όλο και περισσότεροι άρχισαν να εκμεταλλεύονται το συγκρότημα για προσωπικό όφελος.

Ένας από αυτούς ήταν ο Έλληνας ηλεκτρονικός και μηχανικός Αλέξης Μάρδας (Alexis Mardas), ο οποίος τοποθετήθηκε από τους Beatles ως επικεφαλής της εταιρείας τους Apple Electronics.

Ο Αλέξης Μάρδας, ο οποίος είχε αποκτήσει το παρατσούκλι Magic Alex από τον John Lennon, είχε αναλάβει να εφεύρει τεχνολογικές καινοτομίες τόσο για την καταναλωτική αγορά όσο και για να βοηθήσει στη δημιουργία των δίσκων των Beatles.

Ο Magic Alex, έχοντας φιλόδοξες ιδέες για κιθάρες που λειτουργούν με ηλιακή ενέργεια, μπογιά που αλλάζει χρώμα και έναν τεχνητό ήλιο, σπάνια, αν όχι ποτέ, τηρούσε τις υποσχέσεις του.

Όπως εξήγησε αργότερα ο George Harrison: «Αυτό που έκανε ο Magic Alex ήταν να μαζεύει τις τελευταίες εφευρέσεις, να μας τις δείχνει και εμείς να νομίζουμε ότι τις είχε εφεύρει αυτός. Ήμασταν αφελώς αφελείς.»

Παρ’ όλα αυτά, ο εφευρέτης συνέχισε να χρηματοδοτείται από την Apple Corps.

Bruce McBroom

Ως επί το πλείστον, οι Beatles ξεγελιόταν από τις μεγαλεπήβολες υποσχέσεις του Magic Alex. Ο George Martin, από την άλλη πλευρά, απογοητευόταν όλο και περισσότερο με αυτόν τον τσαρλατάνο που μόλυνε τις ηχογραφήσεις και τον εξοπλισμό του στούντιο.

Σύμφωνα με μία ιστορία, ο Αλέξης Μάρδας περιφερόταν στο στούντιο του George Martin, απορρίπτοντας όλο τον υπερσύγχρονο εξοπλισμό του ως ξεπερασμένο. Έτσι, για τις ηχογραφήσεις του άλμπουμ που θα γινόταν το «Let It Be», υποσχέθηκε να κατασκευάσει την πρώτη στον κόσμο εγκατάσταση στούντιο ηχογράφησης 72 καναλιών.

Στην πραγματικότητα, όταν το συγκρότημα έφτασε για να ηχογραφήσει το άλμπουμ, βρήκε μία κακοσχεδιασμένη κονσόλα 16 καναλιών και ένα στούντιο χωρίς ηχομόνωση, χωρίς σύστημα ενδοεπικοινωνίας, χωρίς καν ένα λειτουργικό μαγνητόφωνο.

Αυτή η καταστροφική ηχογράφηση, στην οποία δημιουργήθηκε ένα κομμάτι που κυριαρχείται από θόρυβο και παραμόρφωση, ήταν ένα καμπανάκι για το συγκρότημα ότι ο Magic Alex μπορεί να μην ήταν τόσο μαγικός όσο πίστευαν κάποτε.

Για τον George Martin, ωστόσο, η πρωτόγονη κονσόλα ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι.

«Δυσκολεύτηκα πολύ να τον διώξω γιατί τα παιδιά τον συμπαθούσαν πολύ. Εφόσον ήταν προφανές ότι εγώ δεν τον συμπαθούσα, δημιουργήθηκε ένα μικρό σχίσμα», θυμήθηκε αργότερα.

Αυτό το σχίσμα, μαζί με τις αποτυχημένες υποσχέσεις του Magic Alex για ένα στούντιο 72 καναλιών, ανάγκασαν τον George Martin να αποστασιοποιηθεί από τις ηχογραφήσεις, με τον ηχολήπτη Glyn Johns να ολοκληρώνει μεγάλο μέρος των εργασιών της παραγωγής του άλμπουμ.

Κατά τη διάρκεια αυτών των ηχογραφήσεων, ο Αλέξης Μάρδας
παρουσίασε στους Beatles και ένα πρωτότυπο μουσικού οργάνου που συνδύαζε κιθάρα και μπάσο με περιστρεφόμενο μπράτσο.

Στην ταινία «The Beatles: Get Back», ο John Lennon αναρωτιέται πώς θα έπαιζε κιθάρα με τις χορδές του μπάσου να ακουμπάνε στο χέρι του, σχολιάζοντας πως το κούρδισμα ήταν αδύνατο.

Όταν ο Allen Klein ανέλαβε τη διαχείριση της Apple Corps το 1969, το τμήμα της Apple Electronics έκλεισε και ο Magic Alex αποχώρησε από την εταιρεία.

Φαίνεται ότι, στα χρόνια που ακολούθησαν την απόλυση του Αλέξη Μάρδα από την Apple Corps, οι Beatles άρχισαν να συνειδητοποιούν ότι ο George Martin μπορεί να είχε δίκιο στις υποθέσεις του για τον εφευρέτη.

Εκτιμάται πως οι ιδέες και τα σχέδια του Magic Alex κόστισαν στους Beatles τουλάχιστον 300.000 λίρες, ποσό που αντιστοιχεί σήμερα σε 6,57 εκατομμύρια λίρες το 2023, λαμβάνοντας υπόψη την ισοτιμία του 1968.

Ωστόσο, ο Ringo Starr είχε δείξει ενδιαφέρον για μία από τις ιδέες του Αλέξη Μάρδα.

«Είχε μία ιδέα για να εμποδίσει τους ανθρώπους να ηχογραφούν τα τραγούδια μας από το ραδιόφωνο. Θα χρειαζόταν ένας αποκωδικοποιητής για να λάβεις το σήμα και έτσι θα μπορούσαμε να πουλάμε χρόνο και να βάζουμε διαφημίσεις. Το προτείναμε στην EMI και στην Capitol στην Αμερική, αλλά δεν έδειξαν κανένα ενδιαφέρον», εξήγησε ο ντράμερ.

Σύμφωνα με τον συγγραφέα Peter Doggett, στην ιστορία των Beatles, ο Αλέξης Μάρδας είναι ο μόνος, εκτός από τον Allan Klein, που δέχεται τόσο έντονη κριτική από σχολιαστές και βιογράφους.

Ο Αλέξης Μάρδας πέθανε στις 13 Ιανουαρίου 2017 σε ηλικία 74 ετών στο σπίτι του στο Κολωνάκι.

Πηγή: postmelody.gr