Στο μικροσκόπιο της Αρχής Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου βρίσκεται η πώληση εισιτηρίων για την περιοδεία των Oasis.

Η πολυαναμενόμενη επανένωση των Oasis, που ανακοινώθηκε τον Αύγουστο του 2024, έχει προκαλέσει τεράστια αίσθηση στον μουσικό κόσμο, αλλά και έντονες αντιδράσεις λόγω της αμφιλεγόμενης διαδικασίας πώλησης εισιτηρίων.

Το συγκρότημα ανακοίνωσε 19 συναυλίες στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία για το καλοκαίρι του 2025, με την πρώτη να πραγματοποιείται στις 4 Ιουλίου στο Principality Stadium του Κάρντιφ, προτού συνεχίσουν με περιοδεία σε Βόρεια Αμερική, Ασία, Λατινική Αμερική και Αυστραλία.

Ωστόσο, η ενθουσιώδης υποδοχή των θαυμαστών σκιάστηκε από σοβαρές καταγγελίες σχετικά με την τιμολόγηση των εισιτηρίων και την έλλειψη διαφάνειας από την Ticketmaster UK.

Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου (Competition and Markets Authority – CMA) ανακοίνωσε πρόσφατα ότι η Ticketmaster ενδέχεται να έχει παραπλανήσει τους θαυμαστές σχετικά με τις τιμές των εισιτηρίων για τις συναυλίες των Oasis.

Συγκεκριμένα, η CMA αναφέρει ότι η εταιρεία ενδέχεται να έχει παραβιάσει τη νομοθεσία περί προστασίας των καταναλωτών, χαρακτηρίζοντας ορισμένα καθήμενα εισιτήρια ως «platinum» και πουλώντας τα σε τιμές σχεδόν 2,5 φορές υψηλότερες από τα αντίστοιχα κανονικά εισιτήρια, χωρίς να παρέχει επαρκείς εξηγήσεις για το γεγονός ότι δεν προσέφεραν επιπλέον οφέλη και βρίσκονταν συχνά στην ίδια περιοχή του σταδίου.

Η ζήτηση για τα εισιτήρια ήταν τεράστια, με περισσότερα από 900.000 να πωλούνται για την περιοδεία των Oasis.

Ωστόσο, η στρατηγική τιμολόγησης προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, όταν τα κανονικά εισιτήρια για την αρένα, που είχαν διαφημιστεί στην τιμή των 135 λιρών συν έξοδα (174 λίρες), επαναχαρακτηρίστηκαν ως «in demand» και η τιμή τους αυξήθηκε στις 355 λίρες συν έξοδα (458 λίρες).

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα πολλοί θαυμαστές να περιμένουν για ώρες σε διαδικτυακές ουρές, χωρίς να γνωρίζουν την τελική τιμή που θα κληθούν να πληρώσουν, και τελικά να βρεθούν αντιμέτωποι με πολύ υψηλότερες τιμές από αυτές που ανέμεναν.

Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου, στην τελευταία ενημέρωσή της για την εν εξελίξει έρευνα, σημειώνει ότι «η ζήτηση σήμαινε ότι τα φθηνότερα εισιτήρια εξαντλήθηκαν πρώτα, αλλά η διάθεση ακριβότερων εισιτηρίων για παρόμοιες θέσεις στα στάδια είχε ως αποτέλεσμα πολλοί θαυμαστές να περιμένουν σε μεγάλες ουρές χωρίς να καταλαβαίνουν τι θα πλήρωναν και να πρέπει να αποφασίσουν αν θα πληρώσουν υψηλότερη τιμή από αυτή που περίμεναν.»

Μετά τον σάλο, οι Oasis εξέδωσαν ανακοίνωση στην οποία δήλωσαν ότι δεν είχαν «καμία επίγνωση ότι θα χρησιμοποιούνταν δυναμική τιμολόγηση» κατά την πώληση των εισιτηρίων για τις πρώτες συναυλίες της περιοδείας του.

Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου ξεκίνησε επίσημη έρευνα τον Σεπτέμβριο του 2024 για να εξετάσει εάν η Ticketmaster είχε χρησιμοποιήσει «αθέμιτες εμπορικές πρακτικές» προκειμένου να πιέσει τους θαυμαστές να πληρώσουν υψηλότερες τιμές.

Από την πλευρά της, η Ticketmaster αρνήθηκε τη χρήση της λεγόμενης «δυναμικής τιμολόγησης», με τον διευθυντή της Ticketmaster UK, Andrew Parsons, να δηλώνει σε βουλευτές του Ηνωμένου Βασιλείου τον Φεβρουάριο ότι «δεν αλλάζουμε τις τιμές με αυτοματοποιημένο ή αλγοριθμικό τρόπο.»

Πρόσθεσε επίσης ότι όλες οι τιμές καθορίζονται από τις ομάδες των καλλιτεχνών και τους διοργανωτές συναυλιών SJM Concerts, MCD Promotions και DF Concerts, οι οποίοι έχουν όλοι δεσμούς με τη Live Nation, ιδιοκτήτρια της Ticketmaster.

Η έκθεση της CMA αναγνωρίζει ότι από την έναρξη της έρευνας, «η Ticketmaster έχει προχωρήσει σε αλλαγές σε ορισμένες πτυχές της διαδικασίας πώλησης εισιτηρίων», ωστόσο η Αρχή επισημαίνει ότι «δεν θεωρεί προς το παρόν ότι αυτές οι αλλαγές είναι επαρκείς για να αντιμετωπίσουν τις ανησυχίες της.»

Αν και η έκθεση δεν σχολιάζει άμεσα το μοντέλο της «δυναμικής τιμολόγησης», επισημαίνει άλλες ανησυχίες σχετικά με την ανάγκη για πιο ξεκάθαρες πρακτικές πώλησης.

Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου δηλώνει ότι «μετά από επίσημη έρευνα, βρίσκεται τώρα σε διαβούλευση με την πλατφόρμα έκδοσης εισιτηρίων για αλλαγές που θα διασφαλίσουν ότι οι θαυμαστές λαμβάνουν τις σωστές πληροφορίες, τη σωστή στιγμή.»

Η Ticketmaster UK ανέφερε σε δήλωσή της: «Στοχεύουμε να παρέχουμε την καλύτερη δυνατή πλατφόρμα έκδοσης εισιτηρίων μέσω μιας απλής, διαφανούς και φιλικής προς τον καταναλωτή εμπειρίας. Καλωσορίζουμε τη συμβολή της CMA στη βελτίωση του κλάδου προς όφελος των θαυμαστών.»

Η Downing Street απάντησε στην έκθεση επαναλαμβάνοντας δήλωση της υπουργού Πολιτισμού, Μέσων και Αθλητισμού, Lisa Nandy, μετά την ανακοίνωση της κυβέρνησης για σχέδια περιορισμού της αξίας των μεταπωλούμενων εισιτηρίων για ζωντανές εκδηλώσεις όπως οι συναυλίες.

«Η ευκαιρία να δεις τους αγαπημένους σου μουσικούς ή αθλητικές ομάδες ζωντανά είναι κάτι που όλοι απολαμβάνουμε… Αλλά για πολύ καιρό, οι θαυμαστές έχουν υποστεί τη δυστυχία των μαυραγοριτών που αγοράζουν μαζικά εισιτήρια για μεταπώληση σε εξωφρενικά υψηλές τιμές», δήλωσε η υπουργός.

«Έχουμε επίσης δει περιπτώσεις όπου η έλλειψη διαφάνειας έχει οδηγήσει τους καταναλωτές να αιφνιδιάζονται από αυξήσεις τιμών την τελευταία στιγμή για εκδηλώσεις υψηλής ζήτησης», πρόσθεσε.

Οι αντιδράσεις με την τιμολόγηση των εισιτηρίων για την περιοδεία των Oasis φέρνει στο προσκήνιο τις χρόνιες παθογένειες της βιομηχανίας ζωντανών εκδηλώσεων και την ανάγκη για αυστηρότερη ρύθμιση και διαφάνεια.

Οι θαυμαστές, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της μουσικής βιομηχανίας, αξίζουν μία δίκαιη και ξεκάθαρη διαδικασία αγοράς εισιτηρίων, χωρίς κρυφές χρεώσεις, παραπλανητικούς όρους ή αθέμιτες πρακτικές.

Η εξέλιξη της υπόθεσης θα είναι καθοριστική για το μέλλον της αγοράς εισιτηρίων στο Ηνωμένο Βασίλειο και ενδεχομένως να αποτελέσει πρότυπο για αλλαγές και σε άλλες χώρες.

Πηγή: postmelody.gr