Ο Paul McCartney τονίζει την ανάγκη της προστασίας των καλλιτεχνών από την τεχνητή νοημοσύνη.
Ο Paul McCartney, μία από τις σημαντικότερες μορφές στην ιστορία της μουσικής, εξέφρασε με έντονο τρόπο την αντίθεσή του στις προτεινόμενες αλλαγές στον νόμο περί πνευματικών δικαιωμάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο, προειδοποιώντας ότι εάν αυτές υλοποιηθούν, θα επιτρέψουν στην τεχνητή νοημοσύνη να «κλέψει» την εργασία των καλλιτεχνών και θα οδηγήσουν σε «απώλεια δημιουργικότητας».
Οι δηλώσεις του McCartney, που έρχονται σε μία περίοδο έντονων συζητήσεων για τον ρόλο της τεχντής νοημοσύνης στη μουσική και τις τέχνες, προσθέτουν βαρύτητα στην ανησυχία που εκφράζουν πολλοί δημιουργοί για το μέλλον της πνευματικής ιδιοκτησίας και την βιωσιμότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας στην ψηφιακή εποχή.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου εξετάζει επί του παρόντος την τροποποίηση του νόμου περί πνευματικών δικαιωμάτων, με στόχο να επιτρέψει στις εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης να χρησιμοποιούν περιεχόμενο δημιουργών που βρίσκεται στο διαδίκτυο, εφόσον αυτό προορίζεται για δεδομένα ή εξόρυξη κειμένου (text mining), με σκοπό την ανάπτυξη των μοντέλων τους.
Οι προτάσεις αυτές, αν και προβλέπουν μία «επιφύλαξη δικαιωμάτων» που θα επιτρέπει στους καλλιτέχνες ή δημιουργούς να εξαιρεθούν από αυτή τη ρύθμιση, έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις και κριτική από πολλούς, οι οποίοι θεωρούν ότι είναι πρακτικά αδύνατο για ένα άτομο να ενημερώσει χιλιάδες διαφορετικούς παρόχους υπηρεσιών τεχνητής νοημοσύνης ή να παρακολουθήσει τι έχει συμβεί με το έργο του σε ολόκληρο το διαδίκτυο.
Η πολυπλοκότητα και η κλίμακα του διαδικτύου καθιστούν την «επιφύλαξη δικαιωμάτων» ένα ανεπαρκές μέτρο προστασίας για τους δημιουργούς, αφήνοντάς τους εκτεθειμένους στην ανεξέλεγκτη χρήση του έργου τους από την τεχνητή νοημοσύνη.
Paul McCartney: «Οι αλλαγές αφαιρούν το οικονομικό κίνητρο για δημιουργία και προκαλούν απώλεια δημιουργικότητας»
Ο Paul McCartney, με την παγκόσμια αναγνώριση και την πολυετή εμπειρία του στη μουσική βιομηχανία, προσθέτει τη φωνή του σε αυτούς που αντιτίθενται στις προτεινόμενες αλλαγές, υποστηρίζοντας ότι αυτές θα μπορούσαν να αφαιρέσουν το οικονομικό κίνητρο για τους καλλιτέχνες να δημιουργούν έργα και να προκαλέσουν μία γενικότερη «απώλεια δημιουργικότητας».
Η ανησυχία του θρύλου των Beatles δεν περιορίζεται μόνο στην οικονομική διάσταση του ζητήματος, αλλά επεκτείνεται και στην ουσία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, η οποία, όπως υποστηρίζει, απειλείται από την ανεξέλεγκτη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.
«Όταν ήμασταν παιδιά στο Λίβερπουλ, βρήκαμε μία δουλειά που αγαπούσαμε, αλλά πλήρωνε και τους λογαριασμούς,» δήλωσε ο Paul McCartney κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στην εκπομπή «Sunday with Laura Kuenssberg» του BBC, αναφερόμενος στην προσωπική εμπειρία του και στη σημασία της οικονομικής ανταμοιβής για την καλλιτεχνική δημιουργία.
«Έρχονται νεαροί άνδρες, κορίτσια, και γράφουν ένα όμορφο τραγούδι, και δεν έχουν την ιδιοκτησία του, και δεν έχουν καμία σχέση με αυτό. Και όποιος θέλει μπορεί απλώς να το κλέψει», τόνισε, περιγράφοντας την αδικία που θα υποστούν οι νέοι καλλιτέχνες εάν οι προτεινόμενες αλλαγές υλοποιηθούν.
Η ανησυχία του Paul McCartney για τις νεότερες γενιές καλλιτεχνών υπογραμμίζει την ευρύτερη κοινωνική και πολιτιστική διάσταση του ζητήματος, καθώς η απώλεια οικονομικών κινήτρων μπορεί να αποθαρρύνει νέους δημιουργούς και να οδηγήσει σε μαρασμό της καλλιτεχνικής παραγωγής.
«Η αλήθεια είναι ότι τα χρήματα πάνε κάπου… Κάποιος πληρώνεται, οπότε γιατί να μην είναι ο τύπος που κάθισε και έγραψε το “Yesterday”;», διερωτήθηκε ρητορικά ο McCartney, θέτοντας ένα καίριο ερώτημα σχετικά με τη δίκαιη κατανομή των εσόδων από τη χρήση καλλιτεχνικού περιεχομένου από την τεχνητή νοημοσύνη.
Η αναφορά στο εμβληματικό τραγούδι «Yesterday» των Beatles, ένα από τα πιο διασκευασμένα και αναγνωρίσιμα τραγούδια στην ιστορία της μουσικής, ενισχύει την επιχειρηματολογία του και υπογραμμίζει την αδικία που θα υποστούν οι δημιουργοί εάν δεν προστατευθούν τα πνευματικά τους δικαιώματα.
Έκκληση προς την κυβέρνηση για προστασία των δημιουργών
Συνεχίζοντας, ο Paul McCartney κάλεσε τη βρετανική κυβέρνηση να επανεξετάσει τις αλλαγές, λέγοντας: «Είμαστε ο λαός, εσείς η κυβέρνηση! Υποτίθεται ότι μας προστατεύετε. Αυτή είναι η δουλειά σας.»
Η έκκληση αυτή, με έντονο και άμεσο ύφος, απευθύνεται στην κυβέρνηση ως τον θεσμό που έχει την ευθύνη να προστατεύσει τους πολίτες και, στη συγκεκριμένη περίπτωση, τους δημιουργούς και την πνευματική ιδιοκτησία τους.
«Λοιπόν, ξέρετε, αν προωθείτε ένα νομοσχέδιο, βεβαιωθείτε ότι προστατεύετε τους δημιουργικούς στοχαστές, τους δημιουργικούς καλλιτέχνες, αλλιώς δεν θα τους έχετε», προειδοποίησε, υπογραμμίζοντας τις σοβαρές συνέπειες που θα έχει η απουσία προστασίας των πνευματικών δικαιωμάτων για την καλλιτεχνική δημιουργία και την πολιτιστική παραγωγή.
Η προειδοποίηση αυτή, με σαφήνεια και αποφασιστικότητα, τονίζει την ανάγκη για άμεση δράση και για την υιοθέτηση μέτρων που θα προστατεύσουν τους δημιουργούς και θα διασφαλίσουν ένα βιώσιμο μέλλον για την καλλιτεχνική δημιουργία.
Η τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης και η μουσική: Από την αποκατάσταση φωνητικών στη δημιουργία νέου περιεχομένου
Οι Beatles χρησιμοποίησαν πρόσφατα την τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης για να αποκαταστήσουν τα φωνητικά του John Lennon στο «Now And Then», το «τελευταίο» τραγούδι του συγκροτήματος που κυκλοφόρησε το 2023.
Η τεχνητή νοημοσύνη που χρησιμοποιήθηκε στο τραγούδι ήταν «αναλυτική», και όχι «παραγωγική», πράγμα που σημαίνει ότι δεν χρησιμοποιήθηκε για να δημιουργήσει κάτι εντελώς νέο, αλλά μάλλον για να βοηθήσει στην αποκατάσταση προϋπάρχοντος υλικού.
Η διάκριση αυτή είναι σημαντική, καθώς η ανησυχία του McCartney και άλλων καλλιτεχνών επικεντρώνεται στην παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη, η οποία έχει τη δυνατότητα να δημιουργεί νέο περιεχόμενο, μιμούμενη το στιλ και τη δημιουργικότητα των ανθρώπων καλλιτεχνών.
Τα προγράμματα παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης αντλούν δεδομένα από τεράστιες ποσότητες πληροφοριών, όπως κείμενα, εικόνες ή μουσική που είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο, για να δημιουργήσουν νέο περιεχόμενο που δίνει την αίσθηση ότι έχει δημιουργηθεί από άνθρωπο.
Η ικανότητα της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης να μιμείται την ανθρώπινη δημιουργικότητα και να παράγει έργα που είναι δύσκολο να διακριθούν από ανθρώπινα δημιουργήματα, εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την αυθεντικότητα, την πνευματική ιδιοκτησία και την αξία της ανθρώπινης δημιουργίας.
Η ανησυχία των καλλιτεχνών δεν είναι η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για εργαλεία αποκατάστασης ή βελτίωσης, αλλά η δυνατότητα της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης να υποκαταστήσει την ανθρώπινη δημιουργικότητα και να αποστερήσει τους καλλιτέχνες από την δίκαιη αμοιβή και αναγνώριση για το έργο τους.
Ευρεία ανησυχία στη μουσική βιομηχανία για την τεχνητή νοημοσύνη
Το ζήτημα της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική έχει γίνει ένα αυξανόμενο θέμα συζήτησης τα τελευταία χρόνια, και τον Απρίλιο του περασμένου έτους, οι Billie Eilish, R.E.M., Jon Bon Jovi, Robert Smith, Stevie Wonder και Nicki Minaj ήταν μόνο μερικοί από τους καλλιτέχνες που υπέγραψαν μία ανοιχτή επιστολή προειδοποιώντας για την «αρπακτική» χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική.
Η ευρεία συμμετοχή καλλιτεχνών στην ανοιχτή επιστολή, που περιλαμβάνει ονόματα από διαφορετικά μουσικά είδη και γενιές, καταδεικνύει την ευρεία ανησυχία που επικρατεί στην μουσική βιομηχανία σχετικά με τις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στην καλλιτεχνική δημιουργία και τη βιωσιμότητα της μουσικής.
Την επιστολή υπέγραψαν επίσης οι Katy Perry, Sam Smith, Imagine Dragons, Jon Batiste, Finneas, Pearl Jam, J Balvin, Jonas Brothers, Noah Kahan, Norah Jones, Yard Act, The Last Dinner Party, Zayn Malik, Smokey Robinson, Sheryl Crow, Sigrid, οι διαχειριστές της περιουσίας των Bob Marley και Frank Sinatra, η δισκογραφική εταιρεία των BTS, HYBE, και άλλοι.
Η μαζική υποστήριξη της ανοιχτής επιστολής από κορυφαίους μουσικούς, ενισχύει το μήνυμα της ανησυχίας και της ανάγκης για δράση, προκειμένου να προστατευθεί η μουσική δημιουργία από τις αρνητικές επιπτώσεις της ανεξέλεγκτης χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης.
Τον Νοέμβριο του 2023, το βρετανικό Συμβούλιο Μουσικών Δημιουργών (CMM) δημοσίευσε μία ανοιχτή επιστολή σχετικά με τη «βαθιά αδιάφορη» κυβερνητική ακρόαση που είχε με τον Υπουργείο Πολιτισμού του Ηνωμένου Βασιλείου για τον αντίκτυπο της τεχνητής νοημοσύνης
Νωρίτερα, ο προσωρινός διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού UK Music (ο οποίος εκπροσωπεί τα συλλογικά συμφέροντα της παραγωγικής πλευράς της εμπορικής μουσικής βιομηχανίας του Ηνωμένου Βασιλείου), Tom Kiehl, είχε παροτρύνει τον τότε Βρετανό πρωθυπουργό Rishi Sunak να ανταποκριθεί στις ανησυχίες της μουσικής βιομηχανίας σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη, εισάγοντας κάποια μορφή νομικής προστασίας γύρω από την αναπτυσσόμενη τεχνολογία.
Η έκκληση για νομική προστασία υπογραμμίζει την ανάγκη για ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που θα καθορίζει τους όρους χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική βιομηχανία και θα διασφαλίζει την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων και τη δίκαιη αμοιβή των δημιουργών.
Πρόβλεψη για απώλεια εισοδήματος για τους μουσικούς λόγω της τεχνητής νοημοσύνης
Μια από τις πιο ανησυχητικές στατιστικές σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη ήρθε τον Δεκέμβριο, όταν εκτιμήθηκε από την Διεθνή Συνομοσπονδία Εταιρειών Στιχουργών και Συνθετών (CISAC) ότι οι άνθρωποι που εργάζονται στη μουσική είναι πιθανό να χάσουν το ένα τέταρτο του εισοδήματός τους από την τεχνητή νοημοσύνη τα επόμενα τρία χρόνια.
Η πρόβλεψη αυτή, που βασίζεται σε οικονομικές αναλύσεις και τάσεις της αγοράς, αποκαλύπτει τις σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις που αναμένεται να έχει η τεχνητή νοημοσύνη στη μουσική βιομηχανία και τη βιωσιμότητα της εργασίας των μουσικών.
Χωρίς παρέμβαση από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, όσοι εργάζονται στη μουσική προβλέπεται να δουν περισσότερο από 20% μείωση στο εισόδημά τους, ενώ οι εταιρείες ανάπτυξης μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική βιομηχανία πρόκειται να κερδίσουν 4,1 δισεκατομμύρια δολάρια (από 99,8 εκατομμύρια το 2023), σύμφωνα με την εφημερίδα The Guardian.
Η δραματική αυτή ανισότητα στην κατανομή του πλούτου, όπου οι εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης αναμένεται να αποκομίσουν τεράστια κέρδη ενώ οι μουσικοί θα υποστούν σημαντικές οικονομικές απώλειες, ενισχύει την ανησυχία για τη δικαιοσύνη και τη βιωσιμότητα της streaming οικονομίας και την ανάγκη για ρυθμιστικές παρεμβάσεις.
Η ετήσια αγορά για την παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη είναι επί του παρόντος 3,1 δισεκατομμύρια δολάρια και προβλέπεται να αυξηθεί σε 65,9 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2028.
Η ραγδαία ανάπτυξη της αγοράς της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης, σε συνδυασμό με τις προβλεπόμενες οικονομικές επιπτώσεις για τους μουσικούς, καθιστά επιτακτική την ανάγκη για ρυθμιστικές παρεμβάσεις και για τη δημιουργία ενός δίκαιου και βιώσιμου πλαισίου που θα προστατεύει τους δημιουργούς και θα διασφαλίζει την ευημερία της μουσικής βιομηχανίας στην ψηφιακή εποχή.
Η φωνή του Paul McCartney, όπως και οι φωνές πολλών άλλων καλλιτεχνών, ηχούν ως μία ισχυρή προειδοποίηση και μία έκκληση για δράση, προκειμένου να αποτραπεί η «κλοπή» της καλλιτεχνικής εργασίας από την τεχνητή νοημοσύνη και να διασφαλιστεί ένα μέλλον δημιουργικότητας και δικαιοσύνης για τους μουσικούς και τις τέχνες.
Πηγή: postmelody.gr